Hitta tid till träning

Idag är det många som vill leva ett hälsosamt liv och orka vara aktiva i vardagen. Att hitta tid till träning kan vara en utmaning men det finns flera enkla knep att ta till.

Pendlingsträning

Tiden till och från jobbet är bortkastad tid för många. Ofta är det trångt i både tåg och buss och om du kör bil brukar köerna ringla långa i rusningstid. Använd istället pendlingstiden till träning för att både få en trevligare resa till jobbet och hitta träningstid. Löpning eller cykling är de två vanligaste alternativen. Promenad är också ett alternativ men det kräver att du har relativt nära till din arbetsplats.

Cykling är ett smart sätt att träningspendla på. En robust cykel som tål väder och vind underlättar träningen. Satsa på bekväma kläder som sitter bra och använd hjälm och reflexväst. Ett par glasögon är också bra för att skydda ögonen. Ofta blir händer och fötter kalla och därför är ett par handskar och varma skor bra under den kyliga årstiden. Ställ gärna cykeln i ett bra cykelställ där du kan låsa fast den. Att ställa cykeln inomhus i ett garage eller under ett bra cykeltak är bra eftersom du då slipper sätta dig på en blöt sadel om det har regnat eller snöat. Många företag och kommuner väljer professionella cykeltak hos Cykelboxen när de bygger cykelparkeringar.

Om du vill springa till jobbet är en lätt löparryggsäck en bra investering. Att springa med en tung, klumpig ryggsäck som skumpar upp och ner på ryggen kommer att göra att du snart lägger skorna på hyllan och ger upp din pendlingsträning. Bra skor, reflexväst och bekväma träningskläder är också bra att ha. Om du har väldigt långt till jobbet kan du åka de första stationerna med tåg eller buss och sedan hoppa av och springa den sista sträckan.

Använd tiden du inte tänker på till träning

Det finns flera tidpunkter under dagen där tiden försvunnit utan att du kommer ihåg vad du gjort. Efter jobbet men innan middagen är det lätt hänt att tiden försvinner bort på mobilscrollande. Planera in att du varje dag i femton minuter direkt efter jobbet gör ett kort träningspass. Lägg fram kläderna på morgonen eller kvällen innan och öva in tre typer av korta och enkla program. Ett styrkeprogram, ett rörlighets- och stretchprogram och ett konditionsprogram. Det gäller att vara disciplinerad och inte fundera på om du orkar eller inte. Sätt bara på träningskläderna, ställ in timern på 15 minuter och börja träna. På nätet kan du hitta mängder av bra övningar att göra hemma. Om du är en morgonmänniska kan du istället köra passet på morgonen precis efter att du har stigit upp ur sängen.

För att skapa en ny vana gäller det att hålla ut i några veckor. När din nya träningsrutin är etablerad kommer du att se den som en naturlig del av vardagen som bara är något du alltid gör; ungefär som att borsta tänderna!

Publicerad i Okategoriserade

Dramatisk ökning av rökning av e-cigaretter i USA

En trend bland unga under de senaste åren är att man röker allt mindre. Men den trenden har nyligen vänt och det beror på den så kallade E-ciggen. En E-cigg är en typ av cigarett som marknadsförs och anpassats för att unga tonåringar ska gilla den. Trenden är tydlig i USA. Där har antalet unga som röker ökat med hela 1,3 miljoner. Det beskrivs som en så kallad ”vaping epidemic” och ökningen är verkligen markant. En signifikant ökning som har utraderat den tidigare minskningen i USA av andelen ungdomar som röker.

Ny rapport

I en rapport från en amerikansk myndighet pekas E-ciggjätten Juul ut som en starkt bidragande orsak till att andelen rökande tonåringar har eskalerat.

Brian King heter en person i chefsställning på myndigheten i fråga (myndigheten heter Center for Disease Control and Prevention) och han tycker att nyheterna är oroande. Brian King menar även att ökningen är den största från ett år till ett annat sedan myndigheten började göra årliga undersökningar år 1999.

Dramatisk ökning

Undersökningen kallas för National Youth Tobacco Survey. Den riktar sig till amerikanska studenter på både high school och middle school. Undersökningen för år 2018 visade att hela 27 procent av high school-studenterna och så mycket som 7,2 procent av studenterna på Middle school hade (enligt egen utsago) använt tobak under en eller flera dagar under den månad när undersökningen gjordes. Anmärkningsvärda siffror minst sagt. Och 20,8 procent av high school – studenterna svarade att de använde E-cigg (”vejpade”) minst en gång i månaden. Över 1,5 miljoner fler high school – studenter ägnade sig åt ”vaping” (E-cigaretter) under 2018 jämfört med föregående år.

Den högsta andelen tidigare år för E-cigg bland high school – studenter var år 2015. Det året uppgav 16 procent att de höll på med ”vaping” men sedan minskade andelen ganska mycket under både 2016 och 2017. Men 2018 var en helt annan historia. Under 2018 så ökade antalet som sysslade med E-cigaretter med hela 77,8 procent bland High School – studenter. Ökningen bland elever på Middle School var också väldigt hög, nämligen 48,5 procent.

De ungdomar som överlever sina ungdomsår trots allt rökande lär stöta på andra slags hälsoproblem med åren. Åren går och kroppen slits. Om man sliter för mycket på knäna kan man till exempel få artros. Det går att läsa mer om artros på sidan https://www.artros.org och där hittar man även tips på vad man kan göra åt det.

Men det är ett senare problem. För ungdomarna finns även andra faror. Många tonåringa tjejer riskerar till exempel att råka ut för en oönskad tidig graviditet. Och blir man gravid är förstås rökning högst problematiskt.

Brian King pekar ut företaget Juul som en stor anledning till ökningen av ”vaping”. Juuls försäljning i USA ökade med 600 procent under 2018. Företaget innehar en marknadsandel på 70 procent vad gäller e – cigaretter.

Publicerad i Okategoriserade

Ger yoga verkligen effekt?

Yoga är sannerligen en träningsform som inte bara ökar i popularitet, utan också sägs kunna bidra med både kondition, styrka och smidighet. Det kanske låter lite egendomligt att en sport som yoga, där man i mångt och mycket utför ”lugna” rörelseövningar, kan bidra med bättre uthållighet. Vi ska i den här artikeln exponera sanningen bakom yoga.

Smidighet

Det är förmodligen inga konstigheter att tro på att yoga ger bättre balans och smidighet. Det är också detta sporten har blivit mest känd för. Genom relativt svåra övningar för att öva upp balans och styrka, så får man även smidigheten på köpet. Detta är väldigt bra för kroppen, inte minst när man börjar komma upp i åldrarna och blir mindre rörlig. Man vill ju inte som 70-åring knappt kunna hålla sin eltandborste utan att få problem med armar och rygg.

Styrka

Beroende på vilken form av yoga du tränar, så har du goda möjligheter att öva upp din styrka också. Det förekommer många rörelser och övningar där det är rent ut sagt svårt att hålla positionen utan att använda hela kroppens styrka. Genom att hålla vissa positioner, är det också lätt att börja svettas och somliga kan tycka att ett yogapass kan vara riktigt jobbigt.

Kondition

Inom området kondition, ser det betydligare mörkare ut. De som påstår att yoga är en uthållighetssport, har nog varken testat den eller läst helt fel studier. Det har gjorts omfattande studier där man sökt svar på huruvida yogan har en positiv effekt på pulsen och konditionen – och resultatet är inte så glädjande. Faktum är att yoga tränar upp din smidighet och balans och till viss del styrka. När det handlar om kondition så får man dock räkna med att byta till joggingskorna för att bege sig ut i löpspåret, eller sätta sig på spinningcykeln för att träna sin hjärtmuskel. Studier om idrott ser visserligen yogans märkbara popularitet, men om man ska kalla det en verklig sport där flåset får arbeta eller inte kan ju diskuteras. Det tål också att nämnas att dessa studier innefattade högintensiv yoga, och således inte den form där man ligger ned på golvet och slappnar av. Inte ens denna högintensiva yoga fungerar alltså som ersättning för ett löppass.

Vad gör yogan för det mentala?

Det sägs att yogan får utövarna att slappna av och ge sig själva en mental boost. Genom att koncentrera sig på olika övningars svårighetsgrad, så ska man få kontroll över både det kroppsliga och det mentala. Stressen avtar och lugnet gör sig påmint. Enligt många studier stämmer detta. Det kan alltså ha en psykologisk effekt som får oss att bli på aningen bättre humör.

Publicerad i Okategoriserade

Hitta rätt sneakers till din träning

Oberoende vilken sportgren du dyrkar, så finns det ett plagg du inte kan vara utan – sneakers. Men dåliga eller obekväma sneakers kan stjälpa mer än hjälpa när det handlar om din träning.

Vad är det man ska titta efter när man ska köpa nya sneakers till sin träning? Dina fötter, knän och rygg får inte lida överbelastning när du tränar, så skorna måste ha en god passform, vara stötabsorberande och kunna andas. Lyckligtvis, så finns det många valmöjligheter på marknaden. Det är bara att välja och vraka.

En bra passform

Har dina sneakers inte en bra passform, så slutar det med att du får problem som hindrar dig från att träna. Skor som sitter dåligt kan ge skavsår, blåsor eller brist på blodtillförsel. Så ta dig god tid när du letar efter sneakers, tills du hittar ett par som passar dina smala, breda eller höga fötter. Du blir glad för det i längden.

Skona knäna vid löpning

Löper du ofta och långa sträckor, kanske på hårt underlag som t.ex. asfalt, så tar dina knän skada, vilket kan ge både knä- och ryggproblem med tiden. Här är det bra med ett par sneakers med en stötabsorberande sula, som minskar slitagen på kroppen, genom att absorbera största delen av stöten när foten landar på jorden.

 

Undgå svettiga fötter

När man tränar svettas man, och det gäller hela kroppen – också fötterna. Men fötterna är mer utsatta eftersom de är inpackade och materialet sitter stramt. Därför måste dina träningsskor vara gjorda av ett material som kan andas. Inuti skorna bör du ha ett par strumpor av bomull eller bambufibrer, som är ett bakteriehämmande material.

 

Inte bara till sport

Sneakers är ju inte bara till sport och idrott. En sneaker går aldrig ur mode och kan mixas med nästan vilka kläder som helst. Det är också socialt accepterat att komma i sneakers till nästan vilken tillställning som helst. Man har till och med börjat producera sneakers som bevarat komforten från sportskon, men som fått en mera moderiktig design, i alla regnbågens färger, med eller utan snören

 

Våga köpa sneakers på nätet

När det kommer till kläder i allmänhet och skor i synnerhet, så är många osäkra och försiktiga med att handla online. Nackdelen är att du inte kan prova skorna innan du köper och riskerar att skulle skicka dem tillbaka för att få en annan storlek eller modell. Fördelen är att du oftast hittar skor och sneakers mycket billigare på nätet och att urvalet många gånger är större. Deichmann har ett stort urval av sneakers och erbjuder gratis frakt och returfrakt. Följ länken här och se vad som finns.

Publicerad i Träning och hälsa

Träning efter graviditet

Många kvinnor börjar redan under graviditeten undra över hur de ska komma igång med träningen igen efter att barnet är fött. För en del kvinnor är det ett orosmoment att kroppen kommer förändras och därför är det inte ovanligt att man lägger ner mycket tid på att planera den träning man ska påbörja när man fött sitt barn. Något som är väldigt viktigt att komma ihåg efter förlossningen är att kroppen behöver återhämta sig. Man måste vara noga med att inte träna för hårt, och den träning man till en början gör får inte vara för ansträngande utan ska istället verka för att stabilisera kroppen igen. Vet man inte själv vilka slags övningar man bör göra är det bra att ta kontakt med en duktig personlig tränare som har kunskap om hur en kropp påverkas av en graviditet. Det gäller att ta myrsteg så man inte överanstränger kroppen och riskerar att dra på sig onödiga skador.

Hur ska man träna?

Det finns många myter när det kommer till träning efter och under en graviditet. Har man ännu inte fått sitt barn går det utmärkt att även träna under graviditeten. Det kan till och med göra att förlossningen går enklare och att man kan återhämta sig snabbare. När man ska börja träna efter graviditeten ska man fokusera på att stärka bålmuskulaturen och bäckenbotten. När man är gravid tänjs magmusklerna ut och därför ska man inte börja med att göra situps eller övningar som plankan. Det första steget är att lära sig hitta de inre magmusklerna så de kan tränas och det handlar ofta om små rörelser. När det kommer till bäckenbotten är det viktigt att träna upp den så man kan hålla tätt. Den tränar man enklast genom vanliga knipövningar som man kan göra ett par gånger om dagen. På internet finns det flera tydliga videon med instruktioner och tips på bra övningar som passar en nyförlöst kropp. Det är viktigt att alltid komma ihåg att ta allt i sin egen takt och att inte stressa kroppen för mycket.

Satsa på vardagsträning

Precis efter en förlossning är livet plötsligt helt annorlunda. Det kan kännas överväldigande att komma hem med sitt nya barn och det är inte konstigt om man känner sig extra skör och trött efter alla fysiska och mentala påfrestningar. Till en början är det därför viktigt att man tillåter sig själv att vila tills man faktiskt känner att kroppen orkar. När man har ork kan man börja med att ta korta promenader, som är en utmärkt vardagsträning. Det kan till exempel vara skönt att ta med barnet i vagnen så de kan ta en tupplur under tiden man promenerar. Det enda man ska komma ihåg då är att packa med sig de nödvändiga saker barnet kan behöva så man inte behöver stressa hem snabbt för eventuella blöjbyten och på det sättet anstränga kroppen för mycket. Det är bra att ha en eller flera skötväskor som man enkelt kan ta med i vagnen där det finns blöjor och kanske en vattenflaska till en själv.

Publicerad i Träning och hälsa

Så här mycket protein behöver du

Protein - essentiellt för dina muskler

Maten vi äter är vår främsta energikälla, men är också essentiell för att få i oss den näring vi behöver i form av vitaminer och mineraler. Dessa kan inte kroppen tillverka själv utan behöver intas genom kosten, och har en rad livsviktiga funktioner. En aktiv livsstil och träning innebär många hälsofördelar, men för att få ut det bästa av din träning är det viktigt att äta näringsriktigt och förse kroppen med rätt energi. Protein återfinns i bland annat baljväxter och animaliska produkter, och är nödvändigt för att bevara och öka muskelmassan.

Protein – nödvändigt för underhåll av muskelmassa

Träning och en aktiv livsstil har en rad hälsofördelar för både den fysiska och den mentala hälsan. Förebyggande av övervikt, ökad muskelmassa, mer energi, och starkare immunförsvar är bara några av fördelarna. För att underhålla och bygga muskler är ett bra intag av protein essentiellt, och det finns många myter kring just protein och träning. WHO rekommenderar människor med en stillasittande livsstil att äta 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt, då detta anses vara mängden som krävs för att underhålla muskelmassa och andra proteinberoende processer i kroppen. Protein hittas i livsmedel som ägg och mejeriprodukter, bönor och linser, kött och fisk, men återfinns också i form av tillskott som till exempel proteinpulver.

En sund kosthållning – grunden till bra hälsa

En sund kosthållning är viktig för välmåendet vare sig du tränar eller inte. Maten ger kroppen energi i form av fett, kolhydrater, och proteiner, och för en stabil energiomsättning bör vi få i oss lika mycket energi som vi förbrukar. Vitaminer är livsviktiga ämnen kroppen inte kan skapa själv, och vi behöver därför få i oss dessa genom födan. Mineraler bygger upp bland annat brosk, tänder och skelett. Vitaminer och mineraler samverkar också med varandra genom att förstärka eller försvaga funktioner. För en bra hälsa är det alltså viktigt att förse kroppen med en bra mängd energi, men att se till att den föda vi intar också innehåller nödvändiga vitaminer och mineraler.

Publicerad i Träning och hälsa

Träning och hälsa vid depression

Alla människor vet vikten av att motionera och röra på sig. Att träna är inte bara ett sätt att hålla nere vikten och få en snygg strandkropp utan bidrar också till en bättre psykisk hälsa. Det har visat sig att fysisk träning är ett mycket effektivt sätt för hjärnan att börja producera nya celler, vilket i sin tur innebär att träning kan vara en mycket bra behandlingsform för människor som lider av depression. En människa som lider av depression är inte alltid intresserad av att använda läkemedel till hjälp. Allt för många läkemedel har visat sig ha negativa biverkningar och av den anledningen är det många som avstår.

Varför träna vid depression?

Det är inte ovanligt att en människa som lider av depression fastnat i mycket negativa tankemönster. Att vara deprimerad är ett mycket jobbigt och energikrävande tillstånd som ofta leder till koncentrationssvårigheter och sömnstörningar. Det har visat sig att deprimerade människor har en lägre halt av en viss typ av protein i hjärnan och fysiskt aktivitet ökar denna. På så sätt skapa en bättre livskvalitet för den som är drabbad. Tyvärr finns det många negativa biverkningar av en depression. Inlärningsförmågan och självkänslan kan försämras kraftigt och man har helt enkelt inte ork eller energi att ta tag i saker. träning och hälsa kan lindra depression på ett mycket effektivt sätt och få dig tillbaka på banan!

Hetta upp vardagen lite extra

Det är inte bara på gymmet eller ute i löpspåret som den som lider av depression ska vistas. Sex och onani har visat sig ha mycket positiva effekter på människor som lider av depressionssymptom och därför bör man också satsa på att få kvalitetstid med sig själv eller en partner. För den som söker efter ”sexleksaker för henne” är utbudet otroligt stort och varierande, vilket gör det möjligt för alla att hitta något som passar den personliga smaken bäst. Sexleksaker är ett roligt och spännande sätt att hetta upp vardagen med. Använd dem tillsammans med en partner eller ha en skön och avslappnande stund för dig själv.

Publicerad i Träning och hälsa

Kom i form med bollsport

 

Om du i likhet med många andra vill satsa på att komma i form lagom till sommaren har du säkert redan hunnit utforska olika alternativ. Att köpa ett kort till gymmet eller investera i ett par nya joggingskor brukar vara klassiska sätt att försöka piska upp motivation för träning. Problemet är att det ofta kan leda till besvikelse – och det där kortet eller dHappy fan cheering with footballe där skorna förblir oanvända. Ett sätt att komma runt det är att satsa på bollsport. Det har nämligen visat sig fungera bättre på de som saknar motivation för träning på egen hand. I bollsporter tränar du i regel tillsammans med andra och kan lättare få den fysiska aktiviteten att kännas som en lek.

Fotboll är det klassiska exempel på en bollsport som alla någon gång har provat på att utöva. Även om du inte gillade sporten på idrotten i skolan kan det ändå vara värt ett försök i vuxen ålder. Med hjälp av korpen lag och amatörträningar kan du få prova på sporten utan att behöva hoppa in på en nivå som är intensivare än den du hade tänkt dig. Givetvis går det lika bra att spela tillsammans med vänner på vilken gräsplätt som helst. Allt som behövs är ett par tröjor till målstolpar och en fotboll för att matchen ska vara igång.

En annan sport som är enkel att utöva är basket. Här gäller det förstås att du har en basketkorg till hands, men det brukar finnas tillgängliga på skolgårdar och offentliga idrottsplatser som allmänheten har möjlighet att nyttja. Oavsett om det bara är du och en kompis som vill stå och skjuta eller om ni drar ihop ett gäng för en större match kan basketen göra att du får både motion och en stunds avkoppling.

När det gäller ishockey är förstås kraven på utrustning något högre. Om du hittar en isyta och har utrustningen är det dock en utmärkt vintersport. Dessvärre kan en hård ishockeyklubba eller en förlupen puck leda till att du slår ut en tand eller två. Om du vill kolla upp hur din tandrad mår kan en tandläkare Stockholm hjälpa dig med det.

Publicerad i Träning och hälsa

Så får du bättre kondition

 

Konditionen är ett av de tydligaste kännemärkena för en god hälsa. Även om en bra kondition inte gör dig immun på hälsorelaterade problem och sjukdomar indikerar det ändå att du tar hand om din kropp och gör den fysiskt stark. Kondition syftar oftast på syreupptagningsförmåga och är ett mått på hur väl du klarar av ansträngande aktiviteter under en längre tid. I regel betyder det att en person med god kondition är kapabel till att utföra en aktivitet, som att springa, cykla eller simma, en längre sträcka. Om du vill ha en bra grundfysik och kunna få en trevligare vardag är konditionen en av de första punkterna som du bör rikta in dig på.

En positiv sak med konditionsträning är att det är bland det enklaste som finns. Du behöver inte betala en dyr personlig tränare för att dra upp komplicerade träningsscheman åProfessional road cyclistt dig eller investera i dyra maskiner. Det räcker med att du drar på dig joggingskorna och sticker ut på en löprunda. Löpning är nämligen en av de allra bästa träningsformerna där du involverar hela kroppen och ser till att hjärtat och lungorna får jobba. Dessvärre kan det också slita på knäna vilket gör att det inte passar för alla. I de fallen kan cykling eller simning vara skonsammare aktiviteter.

Styrketräning är en träningsform som inte har direkt inverkan på konditionen. Att lyfta vikter är ansträngande under någon minut, vilket gör att det är andra fysiska fördelar som främjas snarare än konditionen – under själva träningspasset. Däremot har styrketräningen stor indirekt effekt på din kondition. Med hjälp av en mer komplett kropp som är fysiskt stark har du lättare för att kunna utföra längre träningspass – både när det gäller styrke- och konditionsträning. På så sätt gör styrketräningen att du får ett helhetstänk kring träningen vilket gör att du ökar dina chanser att hålla igång under en längre tid.

Vardagsmotionen ska inte underskattas när det gäller att bygga upp en bra kondition. Om du har små barn är det ett utmärkt tillfälle att få gå på promenader. Det blir betydligt roligare om du investerar i en vagn av bra kvalitet. Det kan du hitta hos Bugaboo.

Publicerad i Träning och hälsa

Träna dig stark

Styrketräning ger dig en stark kropp

Styrketräning är en fantastisk träningsform om du vill ha en stark kropp samtidigt som du bränner fett och går ned i vikt. När du väl har bestämt dig för att pröva styrketräning, ta då reda på viktig fakta om träningsformen för att få så bra resultat som möjligt av din träning. Det kommer att ta tid att bygga muskler och det finns inga bra genvägar. Du kan skynda på processen lite genom att anlita en personlig tränare som ser vad du behöver. Det blir allt vanligare idag att lyssna på en expert inom området och betala dem för deras tid.

Saker du behöver veta innan träning

Innan du sätter igång, är det sex saker du bör veta innan du börjar styrketräna. Tänk på att styrketräning tär på krafterna så ge inte upp de första veckorna. Tro inte att din träningsvärk är en måttstock på hur väl du har tränat. Ditt mål är att bygga en stark kropp och det kommer att ta tid. Träning och god kosthållning går hand i hand så tänk på vad du äter och hur mycket du bör äta. Se till att din teknik är rätt så att du inte lyfter fel. Om du inte tycker om vissa övningar, byt ut dem och gör några andra i stället. Det sista rådet är att alltid införa vilodagar så att kroppen kan återhämta sig.

Mat för hård träning

Tänk på att du får i dig viktiga byggstenar genom den kost du äter. Du bör äta kolhydrater innan hård träning eftersom de kommer att ge dig energi under passet. Om du inte har ätit tillräckligt med kolhydrater innan träning, kommer du känna att du inte orkar lika mycket som vanligt och resultatet uteblir. Kolhydrater kan du få genom att äta potatis, ris eller pasta. Det är också viktigt att tänka på att man ska äta efter träningen. Om du inte tillför kroppen protein efter passet, kommer kroppen att börja att bryta ner muskler. Se också till att du får i dig tillräckligt med vitamin B som är en viktig del av produktionen av röda blodkroppar.

Publicerad i Träning och hälsa