Löpträning – en sport för alla

Man tying jogging shoes.A person running outdoors on a sunny day. The person is wearing black running shoes.Focus on a side view of two human hands reaching down to a athletic shoe.

Löpträning – en sport för alla

Löpning är en konditionshöjande sport som många begagnar sig av för att motionera, hålla sig i form och må bra. Det finns många fördelar med sporten eftersom den kan utföras var som helst, av vem som helst och utan att man behöver införskaffa speciellt mycket utrustning. Det enda som egentligen behövs för att börja löpträna är ett par bra skor. När man har dessa är det bara att ge sig ut och börja springa för att kunna bli bättre och utveckla sin löpning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Positiva hälsoeffekter som löpning för med sig

Löpning har en rad fördelaktiga effekter på både kropp, själ och huvud. Det är inte bara för att få ett bättre flås eller för att minska i vikt som man bör ge sig ut i joggingspåret. De hälsomässiga fördelarna är egentligen för många för att räkna upp men här följer en lista på några av de delar av kroppen som påverkas positivt av regelbunden löpträning och hur.

Hjärtat: Hjärtat är en muskel och en muskel måste arbeta för att bli stark och nå sin fulla potential. När du springer anstränger du dig, vilket innebär att hjärtat pumpar snabbare för att kunna transportera ut mer blod, och därmed också syre, till kroppen och de andra muskler som behöver det.

Hjärnan: Vid löpning strömmar blodet snabbare genom kroppen, vilket resulterar i att olika delar får ta del av mer syre än vanligtvis. I hjärnan får detta effekten att vi tänker klarare, dessutom förbättras minnet och inlärningsförmågan. Fysisk aktivitet bidrar också till att utsöndra bra hormoner som ger lyckokänslor samt minska de hormoner som orsakar stress och oro.

Immunförsvaret: Regelbunden träning, oavsett i vilken form bidrar till att immunförsvaret stärks. Detta i sin tur medför att man tål mycket mer och inte blir sjuk lika lätt. Träning på en lagom hård nivå medför nämligen en ökad cellproduktion, vilket i sig medför en starkare kropp som bättre kan stå emot eller läka eventuella infektioner och sjukdomar.

Det finns helt enkelt inget att förlora på att börja löpträna, det kommer endast att föra med sig fördelar och förbättra din livskvalitet.

Publicerad i Träning och hälsa

Testa naprapati och slipp dina stela muskler och leder

iStock_000076897959_Small

Testa naprapati och slipp dina stela muskler och leder

Ordet naprapati kommer från det tjeckiska språket och betyder bokstavlig talat “att korrigera”. Detta är ju också precis det som naprapater sysslar med, de korrigerar och rättar till saker i den mänskliga kroppen som av någon anledning blivit fel eller inte fungerar som det ska. De kan såklart inte bota alla problem som kan uppstå utan koncentrerar sig först och främst på leder och muskler.

Two Thai massage therapists doing a massage for a female client.

Det finns väldigt många som sysslar med naprapati och precis som inom alla andra yrkeskategorier finns det de som är bättre på sitt jobb än andra. Så hur ska man då veta vem man ska vända sig till när man har problem som man vill bli av med. En enkel googling på naprapat Stockholm kan ge ett lätt överväldigande antal sökträffar som knappast gör en klokare. Det allra bästa är faktiskt att gå efter rekommendationer från de som tidigare besökt naprapaterna sådana kan man nu förtiden ofta hitta på nätet. Ännu bättre är det naturligtvis om man känner och litar på den som kommer med rekommendationen men sådan tur har man ju inte alltid.

Vedertagen behandlingsform med bra resultat

Naprapati utvecklades under det tidiga 1900-talet och har sedan dess blivit en vedertagen fysioterapeutisk behandlingsform. Naprapatins ursprung är kiropraktiken och många av grundprinciperna är de samma. Inom naprapatin arbetar terapeuten med sina händer och kroppsvikt som verktyg för att med hjälp av dessa ta sig an patientens problematiska områden. Genom att böja, stretcha, tänja och massera bearbetas patientens muskler och leder.

En naprapat arbetar inte bara med de kroppsliga problemen, utan försöker också gå till botten med vad som orsakar dem. Tillsammans med patienten går man igenom livssituationen och försöker reda ut vad som ger problemen. Det kan naturligtvis vara så enkelt att det handlar om en sport- eller träningsskada men kan även bero på en felaktig arbetsställning eller helt enkelt vara relaterat till stress och ångest.

Publicerad i Träning och hälsa

Träna enkelt hemma

Happy woman doing sit-ups on exercise mat during a sports training.

Träna enkelt hemma

Träning är ett måste för alla som vill må bra, vara starka och leva ett långt, hälsosamt liv. Tyvärr får träningen ofta stryka på foten på grund av tidsbrist. Många av oss lever hektiska liv med många åtaganden och kan därför uppleva det svårt att hinna pressa in ett par träningspass i veckans redan pressade schema. Att ta sig till sin träningslokal och tillbaka för att kunna ta ett pass eller en runda i gymmet kan ibland ta alldeles för mycket tid i anspråk. Ett bra, och tidsbesparande, alternativ är därför att träna hemma.

Digitala träningsredskap är den nya trenden

Det är naturligtvis ingen nyhet att det går att träna utanför gymmet. Att ge sig ut och springa är till exempel något som alla kan göra. För den som inte vill eller kan springa finns det en massa andra roliga träningsalternativ som kräver lite, eller ingen, utrustning och som kan utföras hemma. Hemligheten stavas träningsappar. Det lanseras hela tiden nya, spännande appar som gör det lättare att ta tag i sin träning. De har alla olika upplägg men det bästa är att det är enkelt och att de ofta intensifierar träningen så att passen inte är så långa. Det här är något som alla kan ta sig tid till, oavsett hur upptagen man är.

iStock_000086989589_SmallRätt träningsapp för dig

Det finns en uppsjö av olika appar och det gäller att hitta den app som passar just dig. Här följer några tips:

Funbeat: Ett av de största träningsforumen idag. Appen passar speciellt dig som gillar sociala medier. Här kan man nämligen följa andra medlemmar och jämföra sina resultat med deras. Dessutom finns det flera träningsprogram man kan följa om man tränar inför någon speciell utmaning.

FMTK: Nyligen har även Sveriges försvarsmakt utvecklat en träningsapp. Bra om man gillar tuffa tag, militäriska övningar och träning där man arbetar med den egna kroppen som redskap. Här finns även flertalet utmaningar som man kan anta om man vågar!

Strava: En mycket bra universalapp som registrerar all information under ditt träningspass – tid, sträcka, snitthastighet och mycket mer. Kan appliceras på ett stort antal sporter.

Publicerad i Träning och hälsa