Välj rätt sport-BH

training-828741_960_720

En sport-BH är ett måste för alla kvinnor som idrottar och håller sig aktiva. En studie som brittiska forskare har genomfört visar att brösten vid löpning rör sig i genomsnitt 8,38 centimeter för varje steg man tar, och varje sådan rörelse sliter på bröstens vävnader och tänjer ut huden. Det är därför mycket viktigt att man inte bara har en sport-BH, utan har en sport-BH som sitter rätt och som ger det stöd som behövs.

Vilken sport-BH man behöver beror dels på vilken typ av aktivitet man utövar, dels på hur stor byst man har. Ju mer intensiv aktivitet, och ju större byst, desto mer stöd behövs från sport-BH:n. Om man till exempel sysslar med yoga, pilates, eller bara går en promenad, kan det räcka med en sport-BH för lågintensiv träning. Dessa modeller har ofta tunnare axelband och mjukare resår än de modeller som är avsedda för mer högintensiv träning, som löpning, ridning eller aerobics. De senare modellerna har istället tjocka axelband, och ofta en hel racerback i ryggen.two-women-exercising-cayucos-beach

När man provar ut sin sport-BH ska man tänka på att prova att hoppa, sträcka upp armarna och göra de rörelser man normalt gör vid träning (om möjligt) i provrummet. Det är det bästa sättet att avgöra om man har hittat en BH med tillräckligt stöd eller inte. Man kan också känna efter att axelband, BH-band och baksidan av BH:n sitter som de ska. Axelbanden ska inte glipa eller skära in i huden, och man ska kunna föra två fingrar under axelbanden utan problem. BH-bandet, det vill säga bandet under bysten, ska ligga platt mot bröstkorgen och ryggen. Ett finger ska kunna dras under bandets framsida utan problem. BH:ns baksida ska ligga platt mot ryggen utan glipor. Om man märker att BH-bandet på baksidan drar uppåt, mot nacken, har man antagligen valt en för liten storlek.

Det är dock inte bara sport-BH:n som måste sitta rätt för att man ska kunna prestera på max på träningar; även skorna är en mycket viktig del av utrustningen. Om du letar efter billiga Nike-skor till din träning, ska du gå in på Outletsverige.se. Prova gärna ut skorna i butik först, så att du vet att du har valt rätt modell och storlek.

Publicerad i Träning och hälsa

Snabbaste sättet att bygga muskler

Fit female doing intense core workout in gym. Young muscular woman doing core exercise on fitness mat in health club.

En dröm för många är att uppnå den perfekta kroppen med mycket muskler på kort tid. Detta är inte helt lätt, för att inte säga omöjligt. Bakom de flesta vältränade kroppar ligger år av hårt arbete. Det finns dock några knep man kan ta till för att påskynda processen lite. Ett är att ta hjälp av en personlig tränare. På så sätt kan du få hjälp att hitta de övningar som bäst matchar de resultat du vill uppnå. Du kan också få hjälp med hur du bör äta. Med rätt kunskap från början kortar du processen något men du måste ändå vara beredd att lägga ned hårt arbete för att uppnå den där drömkroppen.

Publicerad i Träning och hälsa

Hur mycket vatten behöver man?

Young woman exercising fitness and drinking water

Redan från födseln består en människas kropp av 75% vatten som sedan övergår till 65% vid vuxen ålder. Vatten är en viktig beståndsdel för att våra kroppar ska fungera överhuvudtaget. Hur mycket vatten just du måste dricka beror på många olika parametrar. Mängden vatten har att göra med din kroppsvikt, temperaturen i luften och dina fysiska aktiviter. Den påverkas även av andra faktorer, som din ålder och eventuella mediciner du går på. Om du uppvisar tecken på att du dricker för lite vatten är det viktigt att göra något åt saken direkt.

mwamongu_water_sourceEtt glas vatten till maten

Det är inte direkt farligt att ha för lite vatten i systemet men det kan vara obehagligt och orsaka problem på lång sikt. En vuxen människa omsätter ungefär tre liter vatten varje dag. Det kan verka mycket, men tänk på att närapå hälften av denna mängd intas genom maten vi äter. Kroppen bildar även egen vätska när den förbränner föda, vilket i realiteten gör att du endast måste dricka 1-2 liter vatten per dag. Vatten har många bra egenskaper, bland annat renar det kroppen och ger oss ett bättre motstånd mot sjukdomar. Gör det till en vana att alltid ta ett glas vatten till maten och gärna ytterligare ett efteråt. Söker du information om vattkoppor och hur vatten påverkar sjukdomsförloppet? Alla sjukdomstillstånd som berör huden är hjälpta av att den drabbade människan intar mer vatten. Huden är kroppens största organ och den behöver alltid mycket fukt, både inifrån och utifrån.

Koka vattnet innan du dricker

Om du tränar mycket är det troligt att du också svettas mer. Då är det extra viktigt att du ser till att vara återfuktad. Tränar du löpning men tycker att det är jobbigt att springa med en vattenflaska? Prova att dricka en lagom mängd vatten innan du ger dig ut på din springtur. Det är mycket viktigare att ha druckit vatten innan träningen än efteråt, om man av någon anledning måste välja mellan de två alternativen. Drick bara inte för mycket, det är lätt hänt. I Sverige är vi vana vid lyxen att drickbart vatten kommer ut ur kranen hemma, men ibland får även fungerande vattensystem problem. Gävle fick problem med sitt dricksvatten när en vattenläcka i en huvudledning gjorde att dricksvattnet hade förhöjd risk att vara förorenat. Det är dock enkelt att rengöra smutsigt vatten, du behöver bara koka upp vattnet innan du använder det i matlagning eller som dryck.

Publicerad i Träning och hälsa

Träna på bästa sätt

Female runner tying her shoes preparing for a run a jog outside

Hur får man egentligen ut mest av sin träning och hur tränar man på bästa sätt? Vi är många som gång på gång försökt oss på olika träningsformer, utan att vi riktigt fått till en rutin som fastnat. Det finns en del viktiga saker att tänka på om man vill träna på ett optimalt sätt. Dessa ska vi berätta om här.

Hitta något du tycker är kul
Den absolut bästa träningen är den som blir av. Det är med andra ord bara dumt att lägga upp en avancerad träningsplan som inte känns inspirerande. Det bästa man kan göra är istället att hitta en träningsform man tycker verkar kul. Kanske får man leta ett tag och testa några olika sätt att träna innan man hittar hem och finner det som passar en bäst.

När du har hittat den träningsform som du gillar att hålla på med kommer du att upptäcka att träningen går nästan av sig själv. Man får dock vara beredd på att man kanske inte fastnar med det samma för de olika typer av träning man provar. Ibland måste man kämpa lite och bygga upp konditionen och tekniken innan en motionsform blir riktigt rolig.jabra-til-encee

Variera din träning
Även om du kanske faller pladask för styrkelyft eller en racketsport så bör du också tänka på att det är viktigt att variera sin träning. Annars kan man lätt drabbas av skador. Styrkelyft kan till exempel vara utmärkt att kombinera med både yoga och löpning. Köp headset hos Jabra till onlinepriser om du tycker att löpning är för tråkigt. På så sätt kan du pigga upp dig med musik när du springer. Försök även att träna tillsammans med en kompis om du har möjlighet, det är väldigt bra för motivationen. Om det ändå går trögt att komma igång med träningen finns det fler knep du kan prova.

Ta hjälp av ett proffs
Om du känner dig vilse i träningsdjungeln kan det vara jättebra att ta hjälp av en personlig tränare (PT). Ett par PT-timmar kostar inte speciellt mycket men ger dig desto mer. En person med kunskap om kroppen kan lätt se dina svagheter och hjälpa dig att hitta en bra träningsform. Om du får en tydlig plan av en PT, och dessutom uppföljning, är det mycket lättare att uppnå dina mål. Sammanfattningsvis ska träning vara rolig och varierad. Det finns en fara i att krångla till träningen för mycket. Risken är då att den inte blir av. Tänk på att man också bygger upp kroppen med tiden, efter ett tag kommer du att kunna göra de där svåra övningarna du alltid drömt om.

Publicerad i Träning och hälsa

Kläder i stora storlekar passar fler kvinnor

Fat business man with a big belly

Tycker du att det kan vara svårt att hitta kläder i stora storlekar? Med dagens mode är det lättare att fylla garderoben med bekväma och snygga kläder i olika färger och former som smickrar just din kroppsform, utan att för den sakens skull behöva leta i oändligheten eller tömma plånboken.

Kläder för alla tillfällen

Kläder i stora storlekar är inte lika svåra att hitta som de en gång var eftersom marknaden för större kvinnor har breddats betydligt, med allt från fina festklänningar till stilrena byxor och läckra kjolar. Möjligheterna att hitta kläder som passar just din kroppsform och som du känner dig både snygg och bekväm i bara ökar. Så fyll garderoben med snygga kläder som gör att du enkelt kan glida in med stil, vare sig det gäller en arbetsintervju eller en dejt!

Full length shot of a beautiful attractive plus size young fashion model wearing gray top and shorts sitting on chair.

Prisvärt, snyggt och modemedvetet

Det har inte bara blivit lättare att hitta kläder i stora storlekar, bredden av både kvalitet och pris har också ökat. Numera är det betydligt lättare att klä sig både snyggt och modemedvetet, utan att för den delen behöva tömma bankkontot på exklusiva butiker eller privata skrädderier. Inte heller behöver du ens fundera på att sy om eller nöja dig med halvdana passformer. Hitta den pris-, kvalitet- och designnivå som passar just dig och njut av att kunna klä dig på dina egna villkor!

Slipp trånga provrum

För många är böket med att prova kläder i butikernas trånga och ofta varma provrum något som gör att man gärna undviker att inhandla nya plagg. Detta även då garderoben akut behöver uppdateras, vare sig det handlar om små plagg eller kläder i stora storlekar. Problemet med obekväma provrum undviks enkelt genom att istället handla kläder online, där du enkelt får en bra överblick över utbud, tillgängliga storlekar och priser. Du kan enkelt både titta och Hitta kläder för dig här.

Var bekväm i dina kläder

Fler storlekar är äntligen en del av i princip alla klädbutikers utbud och på de flesta ställen går det att hitta kläder i stora storlekar. Vare sig du vill vara fin på kontoret, charma din nya dejt eller känna dig bekväm på solsemestern kan du numera mycket lättare fylla din garderob med snygga utstyrslar som passar just din kroppsform. Att vara bekväm i dina kläder är en del av att vara bekväm med dig själv – så se till att du inte hindras av obekväma klädval!

Inspireras av det breda utbudet

Kläder i stora storlekar är numera ett utbrett och vida uppmärksammat koncept inom modevärlden. Låt dig inspireras av allt från snygga färger och stilrena mönster till vackra modeller och sköna material. Det breda utbudet på marknaden gör det enkelt att vara modemedveten och att hitta rätt plagg för just din stil och dina former. Välj och vraka bland snygga kläder, skapa egna kombinationer och bygg upp din garderob från grunden – att klä sig snyggt och rätt har aldrig varit lättare!

Var så snygg som du kan vara

Brist på kläder i stora storlekar är inte längre något som håller dig tillbaka och det är nu enkelt att shoppa snygga plagg för alla kroppsformer och tillfällen. Så klicka hem en ny fräsch garderob och var så snygg som bara du kan vara!

Publicerad i Okategoriserade

Mat för hård träning

spaghetti-569067_960_720

Nästan oavsett vilket mål man har med träningen – bättre kondition, bygga muskler, gå ner i vikt eller bara hålla sig hälsosam – är kosten en lika viktig del som själva träningen. Via kosten får nämligen kroppen de byggstenar och de ämnen som den behöver för att bygga upp och förbättra muskler, leder och annat. Dessutom får vi självklart den energi vi behöver för att orka med träningen via kosten. Vad ska man då tänka på inför ett hårt träningspass när det gäller mat?

En av de viktigaste sakerna att göra innan träningen är att äta kolhydrater. Det är dessa som kroppen kommer att använda som energikälla under din träning, och om du inte har fyllt på med kolhydrater inför träningen kommer du både känna att orken tryter, och dessutom kommer träningen inte att ha den effekt du önskar. För att hålla kroppens lager med kolhydrater fyllt behöver man normalt äta runt 5 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Kolhydrater får du till exempel i dig genom att äta pasta, ris och potatis.vitamin-b-871135_960_720

Det är också viktigt att tänka på vad man äter efter träningen. Om kroppen inte får i sig protein efter träningen kommer nämligen musklerna att börja brytas ned. Man bör äta minst 50 gram protein direkt efter ett hårt träningspass, vilket ungefär motsvaras av två bananer.

En annan viktig del av kosten när man tränar hårt är B-vitamin. Vitamin B12 är till exempel en viktig del av produktionen av röda blodkroppar. Röda blodkroppar är som bekant de som transporterar syre i kroppen, och om man har brist på dessa kommer man med andra ord inte att kunna prestera lika väl på träningen, eftersom kroppens muskler inte får tillräckligt med syre. Lyckligtvis finns B-vitaminer i näst intill all sorts mat, och de är särskilt koncentrerade i spannmål och kött. Undantaget är vitamin B12, som inte finns alls i växter. Om man är vegan, och alltså äter en helt växtbaserad kost, är det därför mycket viktigt att äta tillskott som innehåller vitamin B12.

Om du känner att du behöver hjälp med inspirationen för att laga mat som komplementerar din träning, ska du gå in på Matklubben. Där finns tusentals recept att inspireras av, som innehåller allt din kropp behöver inför ett hårt träningspass.

Publicerad i Träning och hälsa

Löpträning – en sport för alla

Man tying jogging shoes.A person running outdoors on a sunny day. The person is wearing black running shoes.Focus on a side view of two human hands reaching down to a athletic shoe.

Löpträning – en sport för alla

Löpning är en konditionshöjande sport som många begagnar sig av för att motionera, hålla sig i form och må bra. Det finns många fördelar med sporten eftersom den kan utföras var som helst, av vem som helst och utan att man behöver införskaffa speciellt mycket utrustning. Det enda som egentligen behövs för att börja löpträna är ett par bra skor. När man har dessa är det bara att ge sig ut och börja springa för att kunna bli bättre och utveckla sin löpning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Positiva hälsoeffekter som löpning för med sig

Löpning har en rad fördelaktiga effekter på både kropp, själ och huvud. Det är inte bara för att få ett bättre flås eller för att minska i vikt som man bör ge sig ut i joggingspåret. De hälsomässiga fördelarna är egentligen för många för att räkna upp men här följer en lista på några av de delar av kroppen som påverkas positivt av regelbunden löpträning och hur.

Hjärtat: Hjärtat är en muskel och en muskel måste arbeta för att bli stark och nå sin fulla potential. När du springer anstränger du dig, vilket innebär att hjärtat pumpar snabbare för att kunna transportera ut mer blod, och därmed också syre, till kroppen och de andra muskler som behöver det.

Hjärnan: Vid löpning strömmar blodet snabbare genom kroppen, vilket resulterar i att olika delar får ta del av mer syre än vanligtvis. I hjärnan får detta effekten att vi tänker klarare, dessutom förbättras minnet och inlärningsförmågan. Fysisk aktivitet bidrar också till att utsöndra bra hormoner som ger lyckokänslor samt minska de hormoner som orsakar stress och oro.

Immunförsvaret: Regelbunden träning, oavsett i vilken form bidrar till att immunförsvaret stärks. Detta i sin tur medför att man tål mycket mer och inte blir sjuk lika lätt. Träning på en lagom hård nivå medför nämligen en ökad cellproduktion, vilket i sig medför en starkare kropp som bättre kan stå emot eller läka eventuella infektioner och sjukdomar.

Det finns helt enkelt inget att förlora på att börja löpträna, det kommer endast att föra med sig fördelar och förbättra din livskvalitet.

Publicerad i Träning och hälsa

Testa naprapati och slipp dina stela muskler och leder

iStock_000076897959_Small

Testa naprapati och slipp dina stela muskler och leder

Ordet naprapati kommer från det tjeckiska språket och betyder bokstavlig talat “att korrigera”. Detta är ju också precis det som naprapater sysslar med, de korrigerar och rättar till saker i den mänskliga kroppen som av någon anledning blivit fel eller inte fungerar som det ska. De kan såklart inte bota alla problem som kan uppstå utan koncentrerar sig först och främst på leder och muskler.

Two Thai massage therapists doing a massage for a female client.

Det finns väldigt många som sysslar med naprapati och precis som inom alla andra yrkeskategorier finns det de som är bättre på sitt jobb än andra. Så hur ska man då veta vem man ska vända sig till när man har problem som man vill bli av med. En enkel googling på naprapat Stockholm kan ge ett lätt överväldigande antal sökträffar som knappast gör en klokare. Det allra bästa är faktiskt att gå efter rekommendationer från de som tidigare besökt naprapaterna sådana kan man nu förtiden ofta hitta på nätet. Ännu bättre är det naturligtvis om man känner och litar på den som kommer med rekommendationen men sådan tur har man ju inte alltid.

Vedertagen behandlingsform med bra resultat

Naprapati utvecklades under det tidiga 1900-talet och har sedan dess blivit en vedertagen fysioterapeutisk behandlingsform. Naprapatins ursprung är kiropraktiken och många av grundprinciperna är de samma. Inom naprapatin arbetar terapeuten med sina händer och kroppsvikt som verktyg för att med hjälp av dessa ta sig an patientens problematiska områden. Genom att böja, stretcha, tänja och massera bearbetas patientens muskler och leder.

En naprapat arbetar inte bara med de kroppsliga problemen, utan försöker också gå till botten med vad som orsakar dem. Tillsammans med patienten går man igenom livssituationen och försöker reda ut vad som ger problemen. Det kan naturligtvis vara så enkelt att det handlar om en sport- eller träningsskada men kan även bero på en felaktig arbetsställning eller helt enkelt vara relaterat till stress och ångest.

Publicerad i Träning och hälsa

Träna enkelt hemma

Happy woman doing sit-ups on exercise mat during a sports training.

Träna enkelt hemma

Träning är ett måste för alla som vill må bra, vara starka och leva ett långt, hälsosamt liv. Tyvärr får träningen ofta stryka på foten på grund av tidsbrist. Många av oss lever hektiska liv med många åtaganden och kan därför uppleva det svårt att hinna pressa in ett par träningspass i veckans redan pressade schema. Att ta sig till sin träningslokal och tillbaka för att kunna ta ett pass eller en runda i gymmet kan ibland ta alldeles för mycket tid i anspråk. Ett bra, och tidsbesparande, alternativ är därför att träna hemma.

Digitala träningsredskap är den nya trenden

Det är naturligtvis ingen nyhet att det går att träna utanför gymmet. Att ge sig ut och springa är till exempel något som alla kan göra. För den som inte vill eller kan springa finns det en massa andra roliga träningsalternativ som kräver lite, eller ingen, utrustning och som kan utföras hemma. Hemligheten stavas träningsappar. Det lanseras hela tiden nya, spännande appar som gör det lättare att ta tag i sin träning. De har alla olika upplägg men det bästa är att det är enkelt och att de ofta intensifierar träningen så att passen inte är så långa. Det här är något som alla kan ta sig tid till, oavsett hur upptagen man är.

iStock_000086989589_SmallRätt träningsapp för dig

Det finns en uppsjö av olika appar och det gäller att hitta den app som passar just dig. Här följer några tips:

Funbeat: Ett av de största träningsforumen idag. Appen passar speciellt dig som gillar sociala medier. Här kan man nämligen följa andra medlemmar och jämföra sina resultat med deras. Dessutom finns det flera träningsprogram man kan följa om man tränar inför någon speciell utmaning.

FMTK: Nyligen har även Sveriges försvarsmakt utvecklat en träningsapp. Bra om man gillar tuffa tag, militäriska övningar och träning där man arbetar med den egna kroppen som redskap. Här finns även flertalet utmaningar som man kan anta om man vågar!

Strava: En mycket bra universalapp som registrerar all information under ditt träningspass – tid, sträcka, snitthastighet och mycket mer. Kan appliceras på ett stort antal sporter.

Publicerad i Träning och hälsa