Träning och hälsa vid depression

Alla människor vet vikten av att motionera och röra på sig. Att träna är inte bara ett sätt att hålla nere vikten och få en snygg strandkropp utan bidrar också till en bättre psykisk hälsa. Det har visat sig att fysisk träning är ett mycket effektivt sätt för hjärnan att börja producera nya celler, vilket i sin tur innebär att träning kan vara en mycket bra behandlingsform för människor som lider av depression. En människa som lider av depression är inte alltid intresserad av att använda läkemedel till hjälp. Allt för många läkemedel har visat sig ha negativa biverkningar och av den anledningen är det många som avstår.

Varför träna vid depression?

Det är inte ovanligt att en människa som lider av depression fastnat i mycket negativa tankemönster. Att vara deprimerad är ett mycket jobbigt och energikrävande tillstånd som ofta leder till koncentrationssvårigheter och sömnstörningar. Det har visat sig att deprimerade människor har en lägre halt av en viss typ av protein i hjärnan och fysiskt aktivitet ökar denna. På så sätt skapa en bättre livskvalitet för den som är drabbad. Tyvärr finns det många negativa biverkningar av en depression. Inlärningsförmågan och självkänslan kan försämras kraftigt och man har helt enkelt inte ork eller energi att ta tag i saker. träning och hälsa kan lindra depression på ett mycket effektivt sätt och få dig tillbaka på banan!

Hetta upp vardagen lite extra

Det är inte bara på gymmet eller ute i löpspåret som den som lider av depression ska vistas. Sex och onani har visat sig ha mycket positiva effekter på människor som lider av depressionssymptom och därför bör man också satsa på att få kvalitetstid med sig själv eller en partner. För den som söker efter ”sexleksaker för henne” är utbudet otroligt stort och varierande, vilket gör det möjligt för alla att hitta något som passar den personliga smaken bäst. Sexleksaker är ett roligt och spännande sätt att hetta upp vardagen med. Använd dem tillsammans med en partner eller ha en skön och avslappnande stund för dig själv.

Publicerad i Träning och hälsa

Kom i form med bollsport

 

Om du i likhet med många andra vill satsa på att komma i form lagom till sommaren har du säkert redan hunnit utforska olika alternativ. Att köpa ett kort till gymmet eller investera i ett par nya joggingskor brukar vara klassiska sätt att försöka piska upp motivation för träning. Problemet är att det ofta kan leda till besvikelse – och det där kortet eller dHappy fan cheering with footballe där skorna förblir oanvända. Ett sätt att komma runt det är att satsa på bollsport. Det har nämligen visat sig fungera bättre på de som saknar motivation för träning på egen hand. I bollsporter tränar du i regel tillsammans med andra och kan lättare få den fysiska aktiviteten att kännas som en lek.

Fotboll är det klassiska exempel på en bollsport som alla någon gång har provat på att utöva. Även om du inte gillade sporten på idrotten i skolan kan det ändå vara värt ett försök i vuxen ålder. Med hjälp av korpen lag och amatörträningar kan du få prova på sporten utan att behöva hoppa in på en nivå som är intensivare än den du hade tänkt dig. Givetvis går det lika bra att spela tillsammans med vänner på vilken gräsplätt som helst. Allt som behövs är ett par tröjor till målstolpar och en fotboll för att matchen ska vara igång.

En annan sport som är enkel att utöva är basket. Här gäller det förstås att du har en basketkorg till hands, men det brukar finnas tillgängliga på skolgårdar och offentliga idrottsplatser som allmänheten har möjlighet att nyttja. Oavsett om det bara är du och en kompis som vill stå och skjuta eller om ni drar ihop ett gäng för en större match kan basketen göra att du får både motion och en stunds avkoppling.

När det gäller ishockey är förstås kraven på utrustning något högre. Om du hittar en isyta och har utrustningen är det dock en utmärkt vintersport. Dessvärre kan en hård ishockeyklubba eller en förlupen puck leda till att du slår ut en tand eller två. Om du vill kolla upp hur din tandrad mår kan en tandläkare Stockholm hjälpa dig med det.

Publicerad i Träning och hälsa

Så får du bättre kondition

 

Konditionen är ett av de tydligaste kännemärkena för en god hälsa. Även om en bra kondition inte gör dig immun på hälsorelaterade problem och sjukdomar indikerar det ändå att du tar hand om din kropp och gör den fysiskt stark. Kondition syftar oftast på syreupptagningsförmåga och är ett mått på hur väl du klarar av ansträngande aktiviteter under en längre tid. I regel betyder det att en person med god kondition är kapabel till att utföra en aktivitet, som att springa, cykla eller simma, en längre sträcka. Om du vill ha en bra grundfysik och kunna få en trevligare vardag är konditionen en av de första punkterna som du bör rikta in dig på.

En positiv sak med konditionsträning är att det är bland det enklaste som finns. Du behöver inte betala en dyr personlig tränare för att dra upp komplicerade träningsscheman åProfessional road cyclistt dig eller investera i dyra maskiner. Det räcker med att du drar på dig joggingskorna och sticker ut på en löprunda. Löpning är nämligen en av de allra bästa träningsformerna där du involverar hela kroppen och ser till att hjärtat och lungorna får jobba. Dessvärre kan det också slita på knäna vilket gör att det inte passar för alla. I de fallen kan cykling eller simning vara skonsammare aktiviteter.

Styrketräning är en träningsform som inte har direkt inverkan på konditionen. Att lyfta vikter är ansträngande under någon minut, vilket gör att det är andra fysiska fördelar som främjas snarare än konditionen – under själva träningspasset. Däremot har styrketräningen stor indirekt effekt på din kondition. Med hjälp av en mer komplett kropp som är fysiskt stark har du lättare för att kunna utföra längre träningspass – både när det gäller styrke- och konditionsträning. På så sätt gör styrketräningen att du får ett helhetstänk kring träningen vilket gör att du ökar dina chanser att hålla igång under en längre tid.

Vardagsmotionen ska inte underskattas när det gäller att bygga upp en bra kondition. Om du har små barn är det ett utmärkt tillfälle att få gå på promenader. Det blir betydligt roligare om du investerar i en vagn av bra kvalitet. Det kan du hitta hos Bugaboo.

Publicerad i Träning och hälsa

Träna dig stark

Styrketräning ger dig en stark kropp

Styrketräning är en fantastisk träningsform om du vill ha en stark kropp samtidigt som du bränner fett och går ned i vikt. När du väl har bestämt dig för att pröva styrketräning, ta då reda på viktig fakta om träningsformen för att få så bra resultat som möjligt av din träning. Det kommer att ta tid att bygga muskler och det finns inga bra genvägar. Du kan skynda på processen lite genom att anlita en personlig tränare som ser vad du behöver. Det blir allt vanligare idag att lyssna på en expert inom området och betala dem för deras tid.

Saker du behöver veta innan träning

Innan du sätter igång, är det sex saker du bör veta innan du börjar styrketräna. Tänk på att styrketräning tär på krafterna så ge inte upp de första veckorna. Tro inte att din träningsvärk är en måttstock på hur väl du har tränat. Ditt mål är att bygga en stark kropp och det kommer att ta tid. Träning och god kosthållning går hand i hand så tänk på vad du äter och hur mycket du bör äta. Se till att din teknik är rätt så att du inte lyfter fel. Om du inte tycker om vissa övningar, byt ut dem och gör några andra i stället. Det sista rådet är att alltid införa vilodagar så att kroppen kan återhämta sig.

Mat för hård träning

Tänk på att du får i dig viktiga byggstenar genom den kost du äter. Du bör äta kolhydrater innan hård träning eftersom de kommer att ge dig energi under passet. Om du inte har ätit tillräckligt med kolhydrater innan träning, kommer du känna att du inte orkar lika mycket som vanligt och resultatet uteblir. Kolhydrater kan du få genom att äta potatis, ris eller pasta. Det är också viktigt att tänka på att man ska äta efter träningen. Om du inte tillför kroppen protein efter passet, kommer kroppen att börja att bryta ner muskler. Se också till att du får i dig tillräckligt med vitamin B som är en viktig del av produktionen av röda blodkroppar.

Publicerad i Träning och hälsa

Välj rätt sport-BH

En sport-BH är ett måste för alla kvinnor som idrottar och håller sig aktiva. En studie som brittiska forskare har genomfört visar att brösten vid löpning rör sig i genomsnitt 8,38 centimeter för varje steg man tar, och varje sådan rörelse sliter på bröstens vävnader och tänjer ut huden. Det är därför mycket viktigt att man inte bara har en sport-BH, utan har en sport-BH som sitter rätt och som ger det stöd som behövs.

Vilken sport-BH man behöver beror dels på vilken typ av aktivitet man utövar, dels på hur stor byst man har. Ju mer intensiv aktivitet, och ju större byst, desto mer stöd behövs från sport-BH:n. Om man till exempel sysslar med yoga, pilates, eller bara går en promenad, kan det räcka med en sport-BH för lågintensiv träning. Dessa modeller har ofta tunnare axelband och mjukare resår än de modeller som är avsedda för mer högintensiv träning, som löpning, ridning eller aerobics. De senare modellerna har istället tjocka axelband, och ofta en hel racerback i ryggen.two-women-exercising-cayucos-beach

När man provar ut sin sport-BH ska man tänka på att prova att hoppa, sträcka upp armarna och göra de rörelser man normalt gör vid träning (om möjligt) i provrummet. Det är det bästa sättet att avgöra om man har hittat en BH med tillräckligt stöd eller inte. Man kan också känna efter att axelband, BH-band och baksidan av BH:n sitter som de ska. Axelbanden ska inte glipa eller skära in i huden, och man ska kunna föra två fingrar under axelbanden utan problem. BH-bandet, det vill säga bandet under bysten, ska ligga platt mot bröstkorgen och ryggen. Ett finger ska kunna dras under bandets framsida utan problem. BH:ns baksida ska ligga platt mot ryggen utan glipor. Om man märker att BH-bandet på baksidan drar uppåt, mot nacken, har man antagligen valt en för liten storlek.

Det är dock inte bara sport-BH:n som måste sitta rätt för att man ska kunna prestera på max på träningar; även skorna är en mycket viktig del av utrustningen. Om du letar efter billiga Nike-skor till din träning, ska du gå in på Outletsverige.se. Prova gärna ut skorna i butik först, så att du vet att du har valt rätt modell och storlek.

Publicerad i Träning och hälsa

Snabbaste sättet att bygga muskler

En dröm för många är att uppnå den perfekta kroppen med mycket muskler på kort tid. Detta är inte helt lätt, för att inte säga omöjligt. Bakom de flesta vältränade kroppar ligger år av hårt arbete. Det finns dock några knep man kan ta till för att påskynda processen lite. Ett är att ta hjälp av en personlig tränare. På så sätt kan du få hjälp att hitta de övningar som bäst matchar de resultat du vill uppnå. Du kan också få hjälp med hur du bör äta. Med rätt kunskap från början kortar du processen något men du måste ändå vara beredd att lägga ned hårt arbete för att uppnå den där drömkroppen.

Publicerad i Träning och hälsa

Hur mycket vatten behöver man?

Redan från födseln består en människas kropp av 75% vatten som sedan övergår till 65% vid vuxen ålder. Vatten är en viktig beståndsdel för att våra kroppar ska fungera överhuvudtaget. Hur mycket vatten just du måste dricka beror på många olika parametrar. Mängden vatten har att göra med din kroppsvikt, temperaturen i luften och dina fysiska aktiviter. Den påverkas även av andra faktorer, som din ålder och eventuella mediciner du går på. Om du uppvisar tecken på att du dricker för lite vatten är det viktigt att göra något åt saken direkt.

mwamongu_water_sourceEtt glas vatten till maten

Det är inte direkt farligt att ha för lite vatten i systemet men det kan vara obehagligt och orsaka problem på lång sikt. En vuxen människa omsätter ungefär tre liter vatten varje dag. Det kan verka mycket, men tänk på att närapå hälften av denna mängd intas genom maten vi äter. Kroppen bildar även egen vätska när den förbränner föda, vilket i realiteten gör att du endast måste dricka 1-2 liter vatten per dag. Vatten har många bra egenskaper, bland annat renar det kroppen och ger oss ett bättre motstånd mot sjukdomar. Gör det till en vana att alltid ta ett glas vatten till maten och gärna ytterligare ett efteråt. Söker du information om vattkoppor och hur vatten påverkar sjukdomsförloppet? Alla sjukdomstillstånd som berör huden är hjälpta av att den drabbade människan intar mer vatten. Huden är kroppens största organ och den behöver alltid mycket fukt, både inifrån och utifrån.

Koka vattnet innan du dricker

Om du tränar mycket är det troligt att du också svettas mer. Då är det extra viktigt att du ser till att vara återfuktad. Tränar du löpning men tycker att det är jobbigt att springa med en vattenflaska? Prova att dricka en lagom mängd vatten innan du ger dig ut på din springtur. Det är mycket viktigare att ha druckit vatten innan träningen än efteråt, om man av någon anledning måste välja mellan de två alternativen. Drick bara inte för mycket, det är lätt hänt. I Sverige är vi vana vid lyxen att drickbart vatten kommer ut ur kranen hemma, men ibland får även fungerande vattensystem problem. Gävle fick problem med sitt dricksvatten när en vattenläcka i en huvudledning gjorde att dricksvattnet hade förhöjd risk att vara förorenat. Det är dock enkelt att rengöra smutsigt vatten, du behöver bara koka upp vattnet innan du använder det i matlagning eller som dryck.

Publicerad i Träning och hälsa

Träna på bästa sätt

Hur får man egentligen ut mest av sin träning och hur tränar man på bästa sätt? Vi är många som gång på gång försökt oss på olika träningsformer, utan att vi riktigt fått till en rutin som fastnat. Det finns en del viktiga saker att tänka på om man vill träna på ett optimalt sätt. Dessa ska vi berätta om här.

Hitta något du tycker är kul
Den absolut bästa träningen är den som blir av. Det är med andra ord bara dumt att lägga upp en avancerad träningsplan som inte känns inspirerande. Det bästa man kan göra är istället att hitta en träningsform man tycker verkar kul. Kanske får man leta ett tag och testa några olika sätt att träna innan man hittar hem och finner det som passar en bäst.

När du har hittat den träningsform som du gillar att hålla på med kommer du att upptäcka att träningen går nästan av sig själv. Man får dock vara beredd på att man kanske inte fastnar med det samma för de olika typer av träning man provar. Ibland måste man kämpa lite och bygga upp konditionen och tekniken innan en motionsform blir riktigt rolig.jabra-til-encee

Variera din träning
Även om du kanske faller pladask för styrkelyft eller en racketsport så bör du också tänka på att det är viktigt att variera sin träning. Annars kan man lätt drabbas av skador. Styrkelyft kan till exempel vara utmärkt att kombinera med både yoga och löpning. Köp headset hos Jabra till onlinepriser om du tycker att löpning är för tråkigt. På så sätt kan du pigga upp dig med musik när du springer. Försök även att träna tillsammans med en kompis om du har möjlighet, det är väldigt bra för motivationen. Om det ändå går trögt att komma igång med träningen finns det fler knep du kan prova.

Ta hjälp av ett proffs
Om du känner dig vilse i träningsdjungeln kan det vara jättebra att ta hjälp av en personlig tränare (PT). Ett par PT-timmar kostar inte speciellt mycket men ger dig desto mer. En person med kunskap om kroppen kan lätt se dina svagheter och hjälpa dig att hitta en bra träningsform. Om du får en tydlig plan av en PT, och dessutom uppföljning, är det mycket lättare att uppnå dina mål. Sammanfattningsvis ska träning vara rolig och varierad. Det finns en fara i att krångla till träningen för mycket. Risken är då att den inte blir av. Tänk på att man också bygger upp kroppen med tiden, efter ett tag kommer du att kunna göra de där svåra övningarna du alltid drömt om.

Publicerad i Träning och hälsa

Kläder i stora storlekar passar fler kvinnor

Tycker du att det kan vara svårt att hitta kläder i stora storlekar? Med dagens mode är det lättare att fylla garderoben med bekväma och snygga kläder i olika färger och former som smickrar just din kroppsform, utan att för den sakens skull behöva leta i oändligheten eller tömma plånboken.

Kläder för alla tillfällen

Kläder i stora storlekar är inte lika svåra att hitta som de en gång var eftersom marknaden för större kvinnor har breddats betydligt, med allt från fina festklänningar till stilrena byxor och läckra kjolar. Möjligheterna att hitta kläder som passar just din kroppsform och som du känner dig både snygg och bekväm i bara ökar. Så fyll garderoben med snygga kläder som gör att du enkelt kan glida in med stil, vare sig det gäller en arbetsintervju eller en dejt!

Full length shot of a beautiful attractive plus size young fashion model wearing gray top and shorts sitting on chair.

Prisvärt, snyggt och modemedvetet

Det har inte bara blivit lättare att hitta kläder i stora storlekar, bredden av både kvalitet och pris har också ökat. Numera är det betydligt lättare att klä sig både snyggt och modemedvetet, utan att för den delen behöva tömma bankkontot på exklusiva butiker eller privata skrädderier. Inte heller behöver du ens fundera på att sy om eller nöja dig med halvdana passformer. Hitta den pris-, kvalitet- och designnivå som passar just dig och njut av att kunna klä dig på dina egna villkor!

Slipp trånga provrum

För många är böket med att prova kläder i butikernas trånga och ofta varma provrum något som gör att man gärna undviker att inhandla nya plagg. Detta även då garderoben akut behöver uppdateras, vare sig det handlar om små plagg eller kläder i stora storlekar. Problemet med obekväma provrum undviks enkelt genom att istället handla kläder online, där du enkelt får en bra överblick över utbud, tillgängliga storlekar och priser. Du kan enkelt både titta och Hitta kläder för dig här.

Var bekväm i dina kläder

Fler storlekar är äntligen en del av i princip alla klädbutikers utbud och på de flesta ställen går det att hitta kläder i stora storlekar. Vare sig du vill vara fin på kontoret, charma din nya dejt eller känna dig bekväm på solsemestern kan du numera mycket lättare fylla din garderob med snygga utstyrslar som passar just din kroppsform. Att vara bekväm i dina kläder är en del av att vara bekväm med dig själv – så se till att du inte hindras av obekväma klädval!

Inspireras av det breda utbudet

Kläder i stora storlekar är numera ett utbrett och vida uppmärksammat koncept inom modevärlden. Låt dig inspireras av allt från snygga färger och stilrena mönster till vackra modeller och sköna material. Det breda utbudet på marknaden gör det enkelt att vara modemedveten och att hitta rätt plagg för just din stil och dina former. Välj och vraka bland snygga kläder, skapa egna kombinationer och bygg upp din garderob från grunden – att klä sig snyggt och rätt har aldrig varit lättare!

Var så snygg som du kan vara

Brist på kläder i stora storlekar är inte längre något som håller dig tillbaka och det är nu enkelt att shoppa snygga plagg för alla kroppsformer och tillfällen. Så klicka hem en ny fräsch garderob och var så snygg som bara du kan vara!

Publicerad i Okategoriserade

Mat för hård träning

Nästan oavsett vilket mål man har med träningen – bättre kondition, bygga muskler, gå ner i vikt eller bara hålla sig hälsosam – är kosten en lika viktig del som själva träningen. Via kosten får nämligen kroppen de byggstenar och de ämnen som den behöver för att bygga upp och förbättra muskler, leder och annat. Dessutom får vi självklart den energi vi behöver för att orka med träningen via kosten. Vad ska man då tänka på inför ett hårt träningspass när det gäller mat?

En av de viktigaste sakerna att göra innan träningen är att äta kolhydrater. Det är dessa som kroppen kommer att använda som energikälla under din träning, och om du inte har fyllt på med kolhydrater inför träningen kommer du både känna att orken tryter, och dessutom kommer träningen inte att ha den effekt du önskar. För att hålla kroppens lager med kolhydrater fyllt behöver man normalt äta runt 5 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Kolhydrater får du till exempel i dig genom att äta pasta, ris och potatis.vitamin-b-871135_960_720

Det är också viktigt att tänka på vad man äter efter träningen. Om kroppen inte får i sig protein efter träningen kommer nämligen musklerna att börja brytas ned. Man bör äta minst 50 gram protein direkt efter ett hårt träningspass, vilket ungefär motsvaras av två bananer.

En annan viktig del av kosten när man tränar hårt är B-vitamin. Vitamin B12 är till exempel en viktig del av produktionen av röda blodkroppar. Röda blodkroppar är som bekant de som transporterar syre i kroppen, och om man har brist på dessa kommer man med andra ord inte att kunna prestera lika väl på träningen, eftersom kroppens muskler inte får tillräckligt med syre. Lyckligtvis finns B-vitaminer i näst intill all sorts mat, och de är särskilt koncentrerade i spannmål och kött. Undantaget är vitamin B12, som inte finns alls i växter. Om man är vegan, och alltså äter en helt växtbaserad kost, är det därför mycket viktigt att äta tillskott som innehåller vitamin B12.

Om du känner att du behöver hjälp med inspirationen för att laga mat som komplementerar din träning, ska du gå in på Matklubben. Där finns tusentals recept att inspireras av, som innehåller allt din kropp behöver inför ett hårt träningspass.

Publicerad i Träning och hälsa